Książki i komiksy

Encyklopedia polskiego reggae i ska

Podczas pierwszego dnia Ostróda Reggae Festiwal miało miejsce wielkie wydarzenie w historii polskiego reggae i ska, a także jedno z najważniejszych wydarzeń roku w polskiej muzyce. Była to premiera Encyklopedii Polskiego Reggae i Ska, czyli unikalnego na skalę europejską wydawnictwa opisującego jeden gatunek muzyczny w danym kraju. Dotąd bowiem opracowania tego typu polegały na łączeniu polskiej i zagranicznej muzyki.

Kontynuuj czytanie ▾

Polskie reggae jest jednak ruchem tak wielkim, że zasługuje na osobne opracowanie. Próbowałem to zrobić w książce przed pięciu laty, ale okazało się, że 150 stron to za mało miejsca. W międzyczasie z Częstochowy odezwał się Łukasz Jarosiński, który podjął się napisać o krajowym ska i tak oto wydawnictwo rozrosło się do blisko sześciuset stron

– mówi jeden z autorów, Jarosław Hejenkowski.

O wydawnictwie mówią:
Jarosław Hejenkowski:

Czy jest drugi europejski kraj, w którym funkcjonowało tak wiele zespołów? Powie pewnie ktoś, że nie ilość, ale jakość się liczy. To prawda. Ale w tych setkach wykonawców pojawiło się całkiem wielu takich, którzy osiągnęli poziom wystarczający, aby grać bez skrępowania na scenach dowolnego europejskiego kraju. Przecież Vavamuffin pokazało się niedawno z dobrej strony na festiwalu we Włoszech, Habakuk grał na Glastonbury, a Paprika Korps jeździ za granicę tak często, że niebawem death metalowy Vader starci palmę pierwszeństwa najpopularniejszego polskiego zespołu na zachodzie. Mamy przecież kilkanaście dobrych sound systemów, a na scenie klubowej doszło już do zjawiska specjalizacji przez co w wąskich dziedzinach są u nas naprawdę znakomici fachowcy. No i najważniejsze – wszyscy ci entuzjaści, nawet najbardziej zagorzali, zniechęciliby się, gdyby nikt nie przychodził ich słuchać. U nas nie ma z tym problemu.

Łukasz Jarosiński:

Dziś powstają w Polsce grupy próbujące swoich sił w klasycznym ska, są takie, które mieszają je ze swingiem, inne natomiast łączą je z punk rockiem. I właśnie to jest chyba największą siłą muzyki ska – bo czy jest to tradycyjne średnie tempo, czy bardzo energiczne gitarowe granie – to i tak pozostaje charakterystyczny, porywający do tańca rytm.

Mirosław „Maken” Dzięciołowski (pionier reggae i ska w kraju, autor wstępu do wydawnictwa):

W światowej skali jesteśmy jednym z najlepszych dowodów na niezwykłą uniwersalność treści i dźwięków wywodzących się z Jamajki. Choć właściwie nie mamy w Polsce żadnej jamajskiej diaspory mogącej stymulować popularność tej kultury, tysiące ludzi skaczących na wielkich koncertach reggae to nie bajka, a ciesząca oko rzeczywistość. Cieszy to, że elementarne rastafariańskie hasła miłości, pokoju, braterstwa pomiędzy rasami i niezgody na zło znajdują u nas tak wielu wyznawców. Może słuchając reggae stajemy się lepszymi ludźmi?

O autorach:
Jarosław Hejenkowski – mieszkający w Inowrocławiu autor I wydania Encyklopedii Polskiego Reggae, redaktor naczelny magazynu Free Colours zajmującego się tą muzyką. Działa w sound systemie 3 Kolory Reggae. Od kilkunastu lat dziennikarz, początkowo radiowy (Radio Inowrocław) i telewizyjny (TVN), obecnie prasowy (Express Bydgoski).
Łukasz Jarosiński – pochodzący z Częstochowy wielbiciel muzyki ska. Działał wcześniej w sound systemach. Obecnie jest właścicielem sklepu z odzieżą dla fanów reggae i ska – Nuff Respect.

Dyskusja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *